Libreto: John Gay (1685–1732); Alexander Pope (1688–1744); John Hughes (1678?–1720)
Opera s loutkami. Záznam představení ze zámeckého divadla ve Valticích, uskutečněného v rámci festivalu Concentus Moraviae (6. června 2017)
Večer ve spolupráci se souborem Collegium Marianum, festivalem Concentus Moraviae, Českou televizí. Festival Concentus Moraviae nabídne sklenku vína po projekci.
Nápad inscenovat Händelova Acise a Galateu s loutkohereckou společností Buchty a loutky vznikl již během spolupráce na Cavalliho opeře La Calisto. Bylo to tak inspirativní pro obě strany, že jsme se rozhodli vytvořit další představení propojující loutkový svět s umění zpěváků a instrumentalistů. A tentokrát s jiným přístupem, který by vyzdvihnul snový a magický charakter mytologického příběhu tak mistrně zhudebněného Händelem, a uvést jej v unikátním prostoru barokního divadla valtického zámku. Toto divadlo má ideální jeviště, které přímo vybízí k netradičnímu, však ve své podstatě barokizujícímu ztvárnění s loutkami. Interakce mezi zpěváky a loutkami, scénické efekty spolu s vysoce výmluvnou Händelovou hudbou, slibují bezesporu nezapomenutelný zážitek.
Na jevišti divadla uvidíme ještě jedno, loutkové divadlo, jehož výška i šířka umožňuje sólistům, aby se v něm mohli pohybovat spolu s loutkami. A tak se představitelé Acise, Galatey, Damona a Coridona, kteří jsou později vyrušeni obrem Polyfémem, nacházejí tu v loutkovém, tu zas v reálném světě, podobni loutkám, když své emoce doprovázejí barokními gesty. Zpěváci inspirují loutky a naopak. Mimoto, jsou věci, které lidská bytost nedokáže, ale loutka ano, například, stát se obřím kyklopem.
Händel zkomponoval první verzi Acise a Galatey během svého působení ve službách vévody z Chandosu v jeho sídle Cannons Park v letech 1717–1718. Jednalo se o první Händelovo dramatické dílo v angličtině a bylo zřetelně ovlivněno anglickými pastorálními operami Johanna Ernsta Galliarda a Johanna Christopha Pepusche, jenž byl zaměstnán u téhož vévody ve stejné době jako Händel. Libreto Johna Gaye (jehož autorství však není zcela potvrzené) vychází z Ovidiových Proměn.
Hudba této pastorální opery je hluboká a zároveň hravá, důvtipně zobrazující netoliko lidské vášně, ale též přírodní živly, je jako stvořená pro vytvoření nové inscenace loutkohereckou společností Buchty a Loutky spolu s orchestrem Collegium Marianum a skvělými zpěváky, kteří mají zkušenost s barokním divadlem.
Jana Semerádová
Sólisté
Galatea / Patricia Janečková, soprán
Acis / Benedikt Kristjánsson, tenor (NOR)
Damon / Patrick Grahl, tenor (DEU)
Polyphemus / Tomáš Král, baryton
Coridon / Tomáš Lajtkep, tenor
Collegium Marianum
Jana Semerádová / flétna, umělecká vedoucí, hudební nastudování
Lenka Torgersen / housle, koncertní mistr
Vojtěch Semerád, Adam Pastuszka, Małgorzata Malke, Viola Szopa, Vojtěch Jakl / housle
Luise Haugk, Inge Marg / hoboj
Kim Stockx / fagot
Ondřej Balcar / kontrabas
Hana Flekova / violoncello
Jan Krejča / teorba
Marek Čermák / cembalo
Buchty a loutky
Vít Brukner / režie
Marek Bečka, Zuzana Bruknerová, Radek Beran / herci
Barbora Čechová, Kateřina Housková / design a loutky
Markéta Stormová / kostýmy
Lukáš Valiska / osvětlení
Doba představení 1:30.
Anglicky s českými titulky.